PAKUTEKAN VS MERAHJAUH

Khamis, 8 Januari 2009

Super


masa aku menulis ni aku pun tak sure..tapi emmm apa pun jadi pengajaran aku gak akan datang....kecoh pasal Israel serang bumi Palestin...semua orang tiba-tiba seIslam mungkin..dari..yang di Masjid, di padang golf, di cafe, di warung mahupun yang sendang bertuba....emmm pikirku..ok lah..at least diorang ingat lagi yang diorang tu islam..walaupun benda-benda tu tak bleh nak lepaskan atas dasar "ni individu bro...antara aku ngan tuhan" ...aku terima je aku puntak jauh beza.....Email, SMS, borak petang semua menjurus kepada memboikot apa saja berkaitan kewangan yang mengkayakan yahudi...aku bingung...boikot coke...aku memang tak minum pun..tapi jangan lupa minuma gas lain pun ada yang dibawah coca-cola, boikot McD..aku memang dah lama tak berapa, starbuck...memang tak de pun tempat aku...soal aku dalam hati... ramai orang melayu Islam yang cari makan kat kilang coke...apa perlu kita buat benda drastik kerana kita selesa makan gaji bukan ditempat itu??...kalau kilang tu tutup...ada ke kita akan berkongsi duit gaji kita dengan orang Islam yang tak de kerja ni....adik kita mengganggur di kampung pun kita tak peduli...ini pulak tah sapa -sapa yek....

oooo nanti dulu...cepat sangat korang hukum aku.....aku simpati, aku benci, aku marah, aku apa saja perasaan korang terhadap Zionis aku juga begitu..cuma kita suka buat benda drastik tanpa pikir...bila jadi semua lepas tangan.....kalau kita nak boikot apa pun....buatlah pengiraan dulu.berapa ramai orang kita yang kat sana.....haa pas tu tak reti -reti nak buka kilang minuman lain dan bagi diorang ni kerja....pas tu dah tak timbul lagi boikot tak boikot...memang kita dah tak perlu pun...tapi sapa yang sanggup buat ni??...sapa??..ko sanggup ke???...aku rasa kalau adik korang sekarang ni kerja kilang coca cola nak berenti pasal boikot mesti korang cakap dia bodoh..."ko gila anak bini ko nak makan apa".....atau pun paling-paling..hari ni ko sokong..esok-esok dia minta kerja sini sana tak dapat...pegi rumah ko minta pinjam itu ini...ko mula marah-marah....

masa aku menulis ni...aku masih pikir-pikir....ada yang cakap ini jihad...aku tanya diri aku jihad??? bukan ke jihad kita dizaman ini kat bumi aman ni..paling utama ialah sembahyang lengkap 5 kali sehari...aku tak terdaya memaintainnya...mungkin korang semua tak de masalah siap complete segala sembahyang sunat lagi maka korang berjihad dengan cara itu alhamdulillah.....

kadang -kadang aku yang bodoh ini terfikir...mungkinkah agaknya orang pertama yang mengajak boikot ni merupakan company rival yang melihat ini sebagai satu peluang....???
orang kita kan takut...kalau tak send kepada 10 orang akan mendatang malang.....saat tu gak semua orang difowardnya termasuk ketua kampung muzambe.....takutnya kita pada itu sampai ada yang nak berkongsi ayat suci Allah pun siap ugut kalau tak foward nanti dapat musibah....

aku cuba ingatkan diri aku mengenai bangsa ku yang suka sangat lantag jadi hero kesiangan dan nanti bila waktunya tiba paling muka cuci tangan sendawa kuat di balik pintu rumah tertutup rapat....

Doa ku cuma agar negara sedar dan Arab bersatu....cuma itu yang perlu...cuma itu yang aku mampu..tak mungkin kata kawan ku..aku tahu..aku tahu...banyak lagi yang aku tak tahu....

Tiada ulasan: