PAKUTEKAN VS MERAHJAUH

Khamis, 9 Julai 2009

Aku Melayu Can Speak English Little -little..of corse can make it to Hollywood yes is the

pada aku memanglah kecewa dengan keputusan itu tapi alhamdulillah nampaknya ada usaha meningkatlkan bahasa inggeris pada anak malaysia khususnya melayu sangat aku sokong....statistic menunjukkan penguasaan metematik dan sains menurun tapi statistic budak kampung yang mula tidak membenci bahasa inggeris aku pasti naik walaupun 1% dah kira bagus...ini kata kawan ku budak Machang di Kelantan yang baru merasakan penting bahasa inggeris bila berpidah ke KL dan mendapati banyak buku-buku teknikal dalam bahasa inggeris...aku tanya dia kenapa tak belajar kat sekolah dulu...di cakap alah dulu aku tak pikir akan berhijrah ke KL ..buat apa bahasa inggeris kat kampung nak cakap ngan sapa...... ok kesal ku satu....kawan ku dari negara seberang yang tidak ke universiti sangat mahir dalam kerja -kerja video grafik 3D ...aku heran...jawapannya senang..disana terdapat begitu banyak buku-buku teknikal yang dialih ke bahasa mereka..dan kebanyakan teknikal terms tidak diubah...jadi mudah untuk mereka faham...aku akur bila dia sendiri menunjukkan buku-buku tersebut dan harganya jauh lebih murah.....jerit ku...oiii orang -orang yang pakar bahasa yang kononnya bahasa melayu akan pudar......setakat itu saja ke....dah menang...duduk diam....suka anak-anak melayu ketinggalan ke???....ok tak bagi diorang belajar bahasa inggeris dalam sains dan metematik....kenapa tak berusaha untuk majukan dengan mengalih bahasa buku-buku teknikal ke bahasa malaysia...????...jepun tu dia pandai walau tak tau bahasa inggeris pasal ada banyak buku-buku inggeris yang di translate ke bahasa jepun...so macam mana..??? atau kita lebih rela orang melayu itu kalau bapanya buat sampan maka anaknyapun teruslah buat sapan dan bangga dengan turun temurun....ketuk , ketam, gam, sakit tulang belulang...orang lain buat bot pakai fibre.....


Tiada ulasan: