PAKUTEKAN VS MERAHJAUH

Selasa, 11 November 2008

Bayang memang gerun

Mirage-Alone
by Boris Vallejo

tak de apa pun..gempak je lebih....mungkin itu semua escapism..aku selalu goyang bila baca khabar tentang diorang ni, lebih-lebih lagi dengan penguasaan bahasa ilmu yang sangat fasih sudah tentu membuat hati kudus yang berangan besar ku bergoncang, apa diorang cakap pasal karya orang, apa orang cakap pasal karya diorang, apa diaorang cakap pasal karya diorang ....kalau dulu aku..fuhhhhh...tapi rupanya mirage....


Waktu diorang turun ke tanah gersang setelah mengawang di kayangan, bayangnya saja sudah menggerunkan, para pemikir bercerita hebat tentang mereka , aku dan rakan taulan dengan gerun dan penuh bersedia melihat maha agung karya mereka di tanah gersang....

terpanah kah kami...????
cairkah kami akibat pancarannya....???
butakah nanti kami dengan sinarannya...????

tak de apa pun....apa yang diwar-warkan ..lebih pada jangan terpercik air ke muka sendiri je....ini ke??? macam ni ke?? betul ke??..pada saat goyah mempertahankan....kami orang tanah gersang di katakan tidak pandai menilai..masih bodoh untuk memahami karya agung....terlalu dalam untuk orang tanah gersang....tak faham maksud sebaliknya...bukan apa yang dinampakkan...tapi apa disebalinya....escapism..yang menyokong sebelum mereka turun dan bekarya ditanah gersang pun...kini pusing -pusing beralasan......nak cover juga...tapi malu juga......

emmmm....bagi aku
mereka kurang kejujuran
terlalu...menjaga kedewaan
orang konon ilmuan banyak beralasan
itu kan sistem yang diajarkan
pattern yang dah dipatternkan

tak de apa pun....
fatamorgana
aku riang....hari ni aku dibukakan keyakinan
tak de beza tanah gersang dan kayangan tanpa kejururan
dewa, professor..dan sebagainya....bezanya cuma kelompok mereka je....
aku teringat kata Mukhriz pasal Topeng...

rasa bersama perasaan akan terbit kesungguhan

Tiada ulasan: