PAKUTEKAN VS MERAHJAUH

Sabtu, 13 September 2008

ADA SATU AKU

"EARTH"
by Daniel F


 

Ada satu aku

Kononya hebat disatu ketika

Ditipu harta milik sendiri

Kini hidup bermegah kehebatan silam

 

Tanah ini milik  darah aku

Jerit kesedaran menyedar aku yang lain

Mungkin aku terlupa

Baru sekejap tadi aku menanda tangani surat perjanjian menjual tanah pusaka pada si putih kuning

 

Ada satu aku

Waktu kecil bercita-cita untuk jadi insan berguna

Bila dewasa aku lupa

Dikilang, di jawatan bawahan, berniaga warung di celahan bangunan milik si putih kuning, buruh, peon, driver dan kuli sekarang adalah aku

 

Kekayaan bumi ini milik aku

Sedang aku lupa si kuning putih makin kaya

Menjual motosikal pada aku sebagain tunggangan

Yang dengan bangga memekik riuh di jalan raya…sedang mereka selesa di dalam kereta berjenama

 

Keturunan ku dari susur kenabian

Itu yang selalu dibanggakan

Si putih kuning berbicara tentang commentwealth

aku hanya mampu berkata …..common….well..ssssssss

 

aku mampu bersaing

Kata aku dengan semangat

Pada waktu terluang si putih kuning sibuk membaca buku para ilmuan

aku juga sibuk membaca gossip artis yang tak penah ambil tau apa makna “art is…”

 

aku selalu memperjuangkan bahasa ku

kerana malas belajar bahasa ilmu

lupa agaknya aku

siputih kuning boleh berbicara bahasa ibundanya, bahasa ilmu dan bahasa aku


kereta mewah untuk si putih kuning

kereta buatanku untukku

dimana kereta buatan ku???

Hilang di celah kereta buatan mereka yang dibawa oleh aku

 

Ini tanah airku. Digelar tanah ku

Tapi setelit sendiri tak pernah nampak kawasan tanah milikku

Yang kelihatan hanya setitik hama sawo matang di tanah yang semakin putih kuning.

Angkara anak bangsa ku yang rakus menyudahkan kehendak dan dendam dirinya sendiri

Tiada ulasan: