PAKUTEKAN VS MERAHJAUH

Jumaat, 12 September 2008

Salam Pengenalan


Berkobar-kobar aku nak buat blog ni, pagi ni aku bangun dengan macam -macam perkara yang nak aku tuliskan dalam blog aku ni...tapi yang penting mesti buat blog dulu...masalahnya camano nak buek...hhaaa Yani..aku boleh minta tolong Yani dan dengan pertolongan Yani jugalah aku berhasil menjadikan blog ini kenyataan. Tq Yani....

Aku juga nak terima kasih pada Mamat Khalid yang tak kenal aku pun..kerana blognyalah aku mendapat semangat pejuang, semangat wira untuk mengarut dalam sebuah blog, terima kasih jugalah abg mat yang buat aku bersemangat semula untuk terus hidup dlm bidang yang aku suka ni. ( aku sebelum ini semakin lemas, semakin tercekik di kelilingi dewa dewangga filem yang membuatkan aku jadi hama dengan teori-teori filem volcano mereka sehingga  nak mengaku aku juga org filem pun rasa macam org umur 40 yang mengaku virgin)

kepada kawan-kawan yang mengenali aku...aku masih lagi hidup dan survive..cuma tidak di kawasan oksigen yang sama..aku sekarang berada di Negara Makmur Negara Aman Negara Zikir Negara Brunei Darussalam. Dah masuk lapan tahun  aku kat sini, dan lapan tahun ini sangat berharga pada aku. Aku tak sehebat kawan-kawan segraduate dgn aku di Afm yang sekarang ni dah jadi Director Pilem, DOP besar dan sebagainya. Tapi dalam masa lapan tahun kat sini aku telah berkesempatan buat semua yang tak mungkin aku dapat buat di sana. ( tolak direct filem je) yang lain dari menerbit rancangan tv, prod. design,konsep. scripr writer untuk drama dan rancangan, editor, direct drama bersiri, set design, video clip, sitcom...haha multiple camera dari switcher sampai menerbit ( multiple camera prod. hahaha akulah antara student yg tak dapat masuk kelas puan lola), menulis lirik lagu , compose lagu , semua aku dah boh dengan jayanya dah on air pun bak kata om putih aku kat sini dah macam jack of all trade...bangga!!! tak lah..apa juga di Brunei ani ye tak..tapi yang penting aku dah buat...cuma...

Filem..itu destinasi...seperti yang aku cakap tadi...ilmu filem aku tak lah terror mana pun...waktu dewa dewangga menyebut pasal Ozu, Akira Kurosawa, dan beberapa nama tohan-tohan filem yang lain, aku cuma mampu mengatakan fielm diorang boring...lapan kali aku tertidur melihat..dan mungkin sebab itu aku dianggap bukan org filem sejati. Aku pun heran tapi cerita there will be blood, no country for old man, behind the thin red lines aku boleh tengok sampai habis dan teransang. Aku juga tonton sampai habis filem Jhonny bikin Filem dalam  keadaan ku yang migrane yang amat sangat( dvd coppy dari vhs yang sangat menyakitkan) dan aku survive dan migrane ku juga reda. 

Filem yang pertama mesti menghiburkan dan boleh dinikmati...itu kata -kata yang ku pinjam dari sorang pengkritik...dan aku yakin dan percaya....kerana taraf menghiburkan dan menikmati pada setiap individu  tentu berlainan...ada orang lebih suka evolusi kl drift dari kala malam bulan mengambang...ada orang suka jangan pandang belakang dari zombi kampung pisang...ada orang suka oh fatimah dari tsu fe sofiah ada orang lebih suka maria mariapan dari matinya seorang patriot, ada orang lebih suka anak halal dari anak serawak, ada orang suka mr Os lebih dari Mr Bean...huh!!!!

Apa apa pun tepuk dada dada yang sakit...aku cuma berterima kasih kerana adanya U wie hj Saari dan Mamat Khalid yang mengembalikan semangat aku menonton filem melayu malaysia di negara yang ku tumpang ni..Insyaallah kalau ada rezeki aku akan juga menyumbang sesuatu dari sini dengan rakan-rakan yang berbakat disini....walaupun cuma karya picisan janji di buat dengan setulus hati ....

Tiada ulasan: